REŽIE
Jan Jakub Kolski
SCÉNÁŘ
Jan Jakub Kolski
KAMERA
Jan Jakub Kolski
Julian A. Ch. Kernbach
STŘIH
Konrad Śniady
HUDBA
Dariusz Górniok
PRODUCENT
Jan Jakub Kolski
Aleksandra Michael
PRODUKCE
Wytwórnia Doświadczalna
KOPRODUKCE
Centrala
Mimesis Film
sentimentalfilm
Film zasazený do reálií poválečného Polska vypráví příběh truchlících rodičů, kteří se vydávají na poslední cestu se svým synem, z pohledu jejich vnuka Jana. Syn Hanny a Jakuba, voják AK Waclaw "Odrowaz" Szewczyk, je na podzim roku 1946 zastřelen tajnou policií. Po sérii ponižování ze strany nových úřadů, které neustále znesvěcují mrtvolu jejich dítěte, se Hanna a Jacob rozhodnou zajistit synovi řádný pohřeb na 500 km vzdálené Paclawské kalvárii. Jejich cesta Polskem - zemí, kterou stále pronásleduje poválečná noční můra, se stává metaforickou cestou do hlubin lidské duše a pokusem o nové uspořádání světa, v němž se sousedé obracejí proti sobě a kde se dosavadní nepřítel může stát nečekaným spojencem.
"Tento příběh jsem napsal na motivy života svého strýce Wacława Szewczyka, který byl 'prokletým vojákem'. Byl zastřelen tajnou policií komunistického režimu (UB) a nemohl dojít klidu, protože UB ho třikrát vykopala z hrobu a pokaždé ho rodiče chtěli řádně pohřbít. Proto cestovali, aby ho pohřbili tam, kde je klid a mír." - Jan Jakub Kolski
Montréal World Film Festival
Camerimage
Prague International Film Festival - Febiofest
Polish Film Festival
Polish Film Festival
Jan Jakub Kolski (1956, Wroclaw) dlouhodobě patří k nejzajímavějším polským režisérům. Vystudoval kameru v Lodži, ke svým filmům si píše i scénáře a prosadil se též jako prozaik. Jeho filmy byly uvedeny na festivalech v Cannes (Pohřeb bramboru / Pogrzeb kartofla, 1990), Tokiu (Szabla od komendanta / Šavle od velitele, 1995) či Benátkách, kde v roce 2003 soutěžil s filmem Pornografia (Pornografie). Snímky Daleko od okna (2000) a Historia kina w Popielawach (Dějiny filmu v Popielawach, 1998) zná karlovarské publikum ze soutěžní sekce Na východ od Západu. Kolski se často inspiruje v krajině svého dětství, kterou využívá jako základ pro snové prostředí, do něhož zasazuje své nejednoznačné hrdiny.